Utställning i Landskrona med jättefina resultat

Igår var vi iväg på årets första utställning. Ja, det har ju hållits några utställningar tidigare i år, men då har jag och mina ”grisar”av olika orsaker inte varit med. Det där med att gå upp klockan fyra på morgonen är väl ingen ”höjdare” för min del. Marsvinen tyckte också att det var väldigt konstigt när jag tände ljuset och kom in i marsvinsrummet med frukost vid den tiden. Men när man väl har vaknat till lite är det väl okey, och med trevligt ressällskap av Lottie och Carina och bra väglag så går det ändå ganska bra. Det är ju också så mycket lättare nu när det blir ljust tidgare och man slipper att köra i mörker.

Fyra marsvin fick följa med. Egentligen hade jag inte så mycket att ställa ut, bara min rexjunior Gismo, men det är lite tråkigt att bara ta med sig ett enda marsvin till utställningen. Så jag tittade lite i burarna inför anmälningen och hittade tre till som fick hänga med.

Utställningslokalen

Vi var tillbaka i Folkets hus i Landskrona (men i en annan sal) efter att Syd-Västs utställningar har hållits i andra lokaler det sista halvåret. Alla djuren checkades in utan problem.

Negafook hos domare Jennie

Negafook har blivit en riktigt rutinerad ”pet-gris” nu. Visade upp sig från sin allra bästa sida och gjorde allt för att charma domare Jennie. Krypa upp och lägga sig och mysa mot domarens hals och pussa hennes händer kan väl aldrig vara fel?

Petfinal
Det här gick ju riktigt bra

Marsvinen som ställdes i ras klass skötte sig också jättebra och samtliga fick cert

Noah klar att bedömas
Åsar och rosetter bedöms av danska domaren Christina.

Noah ställdes bara i den ena utställningen enligt SMF bedömning, eftersom han inte har rätt färg/färgfördelning för att ställas i EE.
Guinness, som har fyllt 3 år, har jag tidigare också bara ställt enligt SMF-standarden, men när han ändå var med så bestämde jag mig för att även anmäla honom till utställningen med bedömning enligt EE- standard. Jag var lite osäker på om han skulle klara kraven om färgfördelning och procent som fordras av varje färg.

Här diskuteras domare Jens och sekreterare Lottie färg och färgfördelning. Det blev godkänt utan några större problem.
NordV-21 NordV-22 NordCh SCh NCh DksvCh Polka Pig´s Guinness

När man sedan, vid en ålder av 3 år, lyckas placera sig i båda BIS-finalerna har man allt rätt att se lite mallig ut. Och jag som hade tänkt att låta honom pensionera sig helt från utställningar! Vi får väl se om han kanske får hänga med på ett par till i år, om han fortsätter att vara i samma fina kondition i både kropp och päls. Det är ju faktiskt lite roligt att kunna visa upp ett så pass gammalt marsvin som fortfarande kan konkurrera med de betydligt yngre.
På tal om yngre…….för Gizmo, 4 månade gammal, var det första utställningen

Lite kli under hakan är skönt innan domaren ska titta och ”klämma” på en
Gizmo ”från ovan”. Jag tycker själv att hans päls och pälsriktning är mycket bra för hans ålder
Bedömning av domare Nete
Och det gick ju jättebra. cert för båda domarna och Bästa junior i den ena utställningen. Juniour reserv i den andra. En mycket bra start på hans utställningskarriär.

Under lunchrasten brukar det hållas lite andra tävlingar, för framför allt barnen. Det brukar vara populärt och både barnen och deras marsvin är så himla duktiga

Här är det ”Håll i hatten”, där det gäller att sitta stilla och ha kvar hatten på huvudet längst
Vinnaren. Så otroligt söt och koncentrerad. Lät inte ens en gurkskiva distrahera.

Som vanligt var det en jättetrevlig dag och så roligt att komma iväg på utställning igen och träffa alla andra ”marsvinstokar”. Att sen resultaten på denna utställning blev långt över förväntan gör det ju inte sämre.

Och här har vi en sammanställning:

KLASSDOMARERESULTAT
GuinnessrasChristina Rörbaekcert BIR BIS 7
ras EEJens Lindgren 96 p cert BIR BIS 3
NegafookpetJennie Elfving92 p 1/3 silverkort BIS pet 1
petNete Dietriich3/3
GismorasNete Dietrich2/5 cert BIR-R j
ras EEJens Lindgren96 p cert 1/5 BIRj
NoahrasChristina Rörbaekcert BIR-R

Lämna en kommentar