Året 2020 på Torpstigens

Då har det blivit dags för en liten sammanfattning av marsvinsåret 2020. Ja, vad ska man egentligen säga om detta året? Det är inte mycket som har varit som vanligt. Vid denna tiden förra året kunde väl dom flesta av oss inte ens tänka oss att det skulle bli så här. Utställningar har blivit inställda, den ena efter den andra. I somras tyckte man väl sig se en liten ljusning i det hela och började hoppas på att det i alla fall skulle bli några utställningar den sista delen av året, om än i lite andra ”coronasäkra” former……..men sen blev det ju bara värre igen. Ännu värre!
EN enda utställning här i Sverige har det blivit för min del detta året, Landskrona i januari. Då gick det i och för sig väldigt bra och jag fick tre nya svenska champions.

Min rexhona NordCh SCh NUCH DkCh Caviecares Lavendel. Ber om ursäkt för att hon inte är så fint trimmad och iordninggjord på denna bild (kändes lite onödigt bara för ett foto)

SCh NUCH Torpstigens Gabrielle. Lite mager och rufsig på fotot, men man får väl ursäkta henne med att hon just nu har ungar som bara är en vecka gamla.

Och så min fine blå selfhane SCH NUCH Torpstigens Nils Karlsson Pyssling.

I mars blev det även en utställning i Danmark. Där tog Lavendel och Nils Karlsson Pyssling cert och blev i och med det Nordiska champions

Även Lillfixa var med och tog ett par danska cert, vilket gjorde att även hon kan lägga nordisk champion till sina övriga titlar.

Ett par kullar ungar har det också kommit under året. Man är så glad varje gång som allt går bra och mammor och barn mår fint.

I juni föddes min rexkull e. Pickersleigh Kevin u.NordCh SCh NUCH DkCh Caviecares Lavendel. Ungarna heter Ambra och Patchouli och båda stannar här. Jag ser fram emot att få ställa ut dem framöver. Särskilt Ambra ser ut att utvecklas väldigt fint.

Ett par dagar före jul kom denna CH-teddykull e Lages Lord of the Ring u. SCh NUCH Torpstigens Gabrielle. Den svartvita honan Jinglebell kommer att stanna här men hanarna Mistletoe och Santa Claus blir troligtvis till salu.

Det går ju tyvärr heller inte ett år utan att man även förlorar några av sina marsvin och i år är det två som har lämnat oss.

I juli dog min underbara NordCh SCh NCh NUCH DkCh Polka Pig´s Sweet Desdemona. Hon hann precis fylla fyra år. Jag tror att hon hade något fel med ämnesomsättningen, för hon kunde pendla i vikt på det mest underliga sätt. Ett par gånger ”lurade” hon mig att hon var dräktig och gick upp 200-300 gram, för att sedan helt plötsligt gå ner lika mycket igen. En dag var hon bara väldigt trött och somnade in några timmar senare. Hon var en fantastiskt liten marsvinstjej som gärna ”visade upp sig” på utställningar. Hon är också, vad jag vet, fortfarande den enda CH-teddyn som har lyckats erövra titeln Nordisk Champion.


Nu i december somnade Torpstigens Hijack My Heart in. Han skulle ha fyllt sju år till våren, så i hans fall var det nog helt enkelt åldern som tog ut sin rätt. Han hade tappat massor i vikt och jag är förvånad att han ändå levde så länge som han gjorde. Men till sist orkade hans gamla kropp inte längre och jag hittade honom död i buren en morgon.

Ja, det här var väl lite av det som hänt här under detta konstiga år. Jag hoppas att allt ska gå åt rätt håll nu så att vi kan komma igång med utställningar och kunna börja leva i alla fall lite som vanligt igen. Man har verkligen insett vilken rolig och viktig del av livet det här med att umgås med andra ”marsvinstokar” och få se och visa upp alla fina marsvin är.

Lämna en kommentar