Veterinärbesök

I fredags fick jag åka in till veterinären med Sancho Panza. Han hade fått en stor böld på ena kinden. För en eller två veckor sedan upptäckte jag lite blod på matskålen i buren och såg att han fått ett pyttelitet sår under hakan. Troligen hade han stuckit sig på ett höstrå eller fått ett bett av sin kompis.  Han går ju tillsammans med Vivaldi och dom är nog egentligen lite för jämnåriga (skiljer bara några månader i ålder). På det stora hela kommer dom jättebra överens och några egentliga slagsmål är det inte. Oftast ligger dom tätt tillsammans och äter i samma matskål, men ibland är det nån av dem som får för sig att det ska jagas runt och bestämmas vem som är ”herre på täppan”.

DSC_1877

Sancho Panza med böld i kinden

Det syns nog inte så bra på denna bilden för all päls, men kinden är ordentligt svullen ända upp till ögat.

Jag lyckades klämma ut en hel del var ur bölden, men det fanns inte en chans att få tömt den helt. Den sitter så dumt till också , vilket gör det ännu svårare . Så jag fick inse att det här inte var något jag kunde fixa själv. Vi har två veterinärer här i Lerum. Jag ringde till den ena, men dom ville inte ta emot oss för dom ansåg sig inte vara tillräckligt kunniga på marsvin. Den andra veterinären hade stängt mottagningen till mitten av maj  p g a coronaviruset. Det var bara att sätta sig i bilen och köra in till ”Blå Stjärnan” i Göteborg. Som tur var hade dom en veterinär i tjänst på ”exotiska” som kunde titta på Sancho Panza. Han bedömde att bölden måste opereras för att få bort hela och undvika att det fyller på sig igen. Sancho Panza har inte varit särskilt påverkad av det hela och ätit utan problem och under helgen har han stått på Metacam som smärtlindrande och antiinflammatoriskt.

DSC_1873

Sancho Panza

Och idag var det dags för operation. Jag var och lämnade honom tidigt i morse och har precis varit och hämtat hem en lite trött kille. Operationen hade gått bra men det hade inte varit helt lätt att få bort hela bölden. Han har en liten dränageslang i såret nu, som ska sitta kvar till på fredag och så ska han ha smärtstillande och antibiotika i 10 dagar.

DSC_1879

Nyopererad Sancho Panza

Han äter i alla fall bra och verkar inte ha ont och jag har satt tillbaka honom i buren till hans kompis. Vill ju inte dela på killarna längre än nödvändigt. Vivaldi verkar nästan förstå att hans kompis är lite ”ur form” och putsar på honom och tar hand om honom.

Vad det hela kostade ska vi nog inte tala om. Jag är som sagt glad att jag har mina djur försäkrade!

Lämna en kommentar